Louis Kockelmann van Het Groot Niet Te Vermijden: Allang niet meer bang voor het eerste kwartier

Het Groot Niet Te Vermijden begon als coverbandje voor feesten en partijen en is nu 25 jaar later uitgegroeid tot een unieke theaterband van formaat die muziek en humor combineert. Voorheen Het Groot Niet Te Vermijden Dans en Show Orkest, heten de mannen al sinds jaar en dag gewoon Het Groot Niet Te Vermijden. Tot aan de zomervakantie touren de vijf mannen met hun twaalfde show ‘Save the Last Dance’ door Nederland. Maxazine sprak met energieke frontman en multi-talent Louis Kockelmann, ook bekend van tv-series als ‘Toen was geluk heel gewoon’ en ‘Medisch Centrum West’.

‘Save The Last Dance’ wordt door Kockelmann omschreven als een theatershow met daarin veel bekende muziek, grappen, verkleedpartijen en muzikaal cabaret. “Het is een permanent commentaar op de showbiz.’ aldus Lockelmann. Door de jaren heen is er tot zijn vreugde steeds meer jazz aan de show toegevoegd, een favoriet genre van Louis en de andere mannen. Hij speelt bijvoorbeeld Mijntje Frits-Gerrit, die idolaat is van de oude jazz-zangeres Ella Fitz-Gerald en op die manier becommentarieert hij de muziek en is de jazzwereld een onderdeel van de show geworden. Tijdens een cabaretfestival eindigde Kockelmann in een cabaretgroepjeooit boven Freek de Jonge, maar de gezellige in Arnhem geboren artiest ziet zich niet als cabaretier. Eerder vergelijkt hij zich met een clown, getuige ook de poster van ‘Save The Last Dance’ waar de vijf bandleden als clown staan afgebeeld: “Clowns verbazen, clowns laten lachen en clowns ontroeren. Al deze elementen worden door ons als leidraad gebruikt. Clowns vermaken de mens.”

Kockelmann is de spits van de band maar beseft dat een spits niet zonder aangever kan. Dat is de kracht van het collectief. Zijn functie is om de dingen af te maken.

Maakte HGNTV in de begintijd een soort van adhd-theater, Kockelmann weet dat dat er nu een beetje van af is. “Het sloeg in als een bom. We waren als een kind, een kind dat zeven kanten tegelijk op wil. Dat wilden wij ook. We wilden alles.” Hij kan daardoor nog steeds wel druk doen als het druk moet zijn, maar als het niet kan of hoeft is hij opeens een stuk rustiger en durft hij zichzelf tegenwoordig weg te cijferen. Met Joke Bruijs speelde hij vorig jaar in Rotterdam in ‘Kerst Zonder Grenzen’. Hij sprak met haar over vroeger, over de tijd van de schnabbels, waarin hij leerde nooit meer bang te zijn voor ‘het eerste kwartier’. “Dat eerste kwartier, daar moest je doorheen, dan was je met je voelsprieten bezig”, aldus Kockelmann, “Theatermensen zijn als vleermuizen, je zendt een sonar uit naar het publiek en daar navigeer je op. Je bindt mensen aan je door dingen die waar zijn op het toneel.”

Louis Kockelmann geeft als je het hem vraagt Toon Hermans als grote voorbeeld:  “Hermans leek bij opkomst vanaf het toneel alle mensen in de zaal even aan te kijken”, waarna hij refereert aan Plácido Domingo, die zei: ‘Jij op het toneel, jij moet niet janken; Zij in het publiek moeten janken.’ Een treffende uitspraak, die waarschijnlijk vaak vergeten wordt. Kockelmann vervolgt: “Je moet met de juiste instelling op het toneel staan, goed timen, niet denken dat je alles moet beleven. Het is werk. Het mag je wel raken, maar je moet er niet aan ten onder gaan. Het doek gaat open en daar is the point of no return. Het is een golfbeweging, eb en vloed, je speelt in op het publiek. We hebben iets te zeggen en dat doen we met de transportmiddelen die we hebben: muziek, decor, belichting, ontroering, verbazing en humor.’

Peter Tinke is de toetsenman en archivaris van alles wat de leden van HGNTV bedenken en nog willen doen. Gelukkig maar, want met het drukke leven dat Louis Kockelmann leeft, heeft hij maar amper tijd om de dingen te doen die hij graag wil doen. Zoals optreden: ‘Save the Last Dance’ is in zoals zo vele shows van Het Groot Niet Te Vermijden in reprise en trekt nog enkele maanden door het land.  De nieuwe show ‘For Once In My Life’ start in september. De voorbereidingen bestaan uit praatsessies die ze houden met de stapel ideeën die Tinke heeft  verzameld. En wij zien de show als een geheel, van deze geweldige theaterband…

Geef een reactie