We Will Rock You, The Musical (Stadsschouwburg Antwerpen, 1-9-2011)

Nadat de musical in het Beatrixtheater in Utrecht na een jaar stopte ging een deel van de cast van ‘We Will Rock You’ direct aan de slag in België. Afgelopen donderdag was daar dan ook de Vlaamse première van de musical rond de muziek van Queen. Het verhaal speelt zich af in het jaar 2310, op een aarde waar muziek slechts digitaal verspreid wordt, geproduceerd door de bedrijven van de Killer Queen, een rol van Goele de Raedt. Om de jeugd aan zich te onderwerpen maakt zijn gebruik van haar ‘GaGa’-politie, die iedere rebel die zich ook maar weigert te onderwerpen met stroomschokken groggy stoot, waardoor de happy family wereld onderdrukt en gecontroleerd blijft.

Een jongeman, zichzelf Galileo Figaro noemend en gespeeld door Tim Driesen, is een van de happy few die nog niet onderworpen aan het proces rebeleert tegen de digitale muziek van de Killer Queen. Galileo hoort stemmen in zijn hoofd, zins-snedes van voor ons beroemde rockhits, maar weet niet wat daar mee aan te vangen. In de vlucht voor de Gaga-politie, onder leiding van de beruchte Khashoggi, briljant gespeeld door Paul Donkers (die overigens als enige een echte musicalstem leek te hebben), krijgt hij hulp van Scaramouche (Marjolein Teepen), die diezelfde rebellie in zich heeft. Samen vluchten ze om op ‘Jesus’-wijze, ondergedoken, vluchtend en met hulp van een rebellengroep, zichzelf ‘De Bohemians’ genaamd, de uitverkorene te zijn om het enige nog bestaande muziekinstrument op de planeet (nu, 300 jaar later e-Bay genaamd) te vinden en zo de rock weer terug te brengen bij de mensheid.

De musical heeft zoals ieder stuk meerdere goede en slechte kanten. Zo is de humor in We Will Rock You misschien wel het meest fantastische aan het stuk. Aangezien de mensheid in 2310 namen heeft in de trand van inlognamen nemen rebellen namen aan uit het verleden. Helaas voor hen, maar goed voor ons, kennen ze slechts de namen en niet de personages daarachter, en zo komt het dat de grootste stoere rebel zich de naam aanmeet van: Britney Spears. Zo ook een iel nichterig rebelletje, zichzelf Eddy Wally noemende en zoal meer. Namen als Madonna, Ozzy Osbourne en Bob de Bouwer passeren de revue. Het is slechts één van de hilarische fragmenten uit de musical, die doorspekt is van humor. Niet onlogisch, want het is Ben Elton die het script voor zijn rekening nam. Elton is de man achter series als ‘The Young Ones’, een groot deel van de ‘Blackadder’-serie en ‘The Exam’, van Mr. Bean. Ook werkte hij recentelijk met Andrew Loyd Webber aan ‘Love Never Dies’, die afgelopen maand voor het laatst te zien was in Londen, als het vervolg op ‘The Phantom of the Opera’. Nu heb ik ‘Love Never Dies’ helaas niet gezien, maar een vergelijk met ‘The Phantom of the Opera’ kan nog niet in de verste verte worden gemaakt.

‘We Will Rock You’ is derhalve dan ook geen echte musical, zoals van een musical zou worden verwacht. Jawel, het is een verhaal in muziekvorm, maar de verkeerde kant op geschreven. Geen muziek die het verhaal ondersteund, maar andersom. Logisch, want het moest en zou rond de (25) nummers van Queen geschreven worden. Dat resulteerde echter in een afgeraffeld geheel: Zo snel mogelijk weer naar een volgend nummer van de Britse rockband. Voor de fans in de zaal, die er toch veel waren, was dat niet erg, maar een musicalliefhebber kromde hierom de tenen met grote regelmaat. Mochten de nummers goed zijn uitgevoerd dan was er minder probleem, maar hoe goed ze het ook zullen hebben geprobeerd, nummers door het ensemble, maar zelfs ook enkele hoofdrol-nummers waren dermate slecht dat een zogenaamde schoolmusical nog van betere kwaliteit was. De betere nummers waren toch zeker de nummers in het Engels, want hoe je het ook wendt of keert, nummers van Queen in het Nederlands klinken nergens naar.

Het is een geluk dat ‘We Will Rock You’ vol humor zit. Woordgrappen, hoogstaande en ver vantevoren aanziende komende grappen maakten de musical nog goed om te pruimen. Acteur Karel de Ruwe, die de rol van Nonkel Pop voor zijn rekening nam was bijvoorbeeld de trotse bezitter van een echte oude videotape. Daarop slechts een klein fragment van de ‘Bohemian Rhapsody’. Wat daarna kwam was niet interessant, slechts vol met oude rommel, iets van een serie, genaamd ‘Familie’. Het is de Vlaamse vertaling die hierin een briljante vorm van eigenspot verwerkte, gezien De Ruwe negen jaar lang in deze Vlaamse soap heeft gespeeld en het is slechts een van de vele grappen in We Will Rock You. Natuurlijk, een godin uit het verre verleden, genaamd Mega Mindy is briljant, of een duur pak van Khaghoggi (‘Armani zeker?’, ‘Nee C&A, da’s toch voordeliger!’) verwerken tot grap is magistraal. Ok, gezegd moet worden dat het soms wat sexistisch voor de jongsten onder ons was, maar goed, humor is humor. Gelukkig maar, want uiteindelijk zijn we het compleet eens: We Will Rock You is gezakt als musical, maar als avondje entertainment geslaagd met een griffel.

Foto’s (c) Roy Beusker

,