Publiek maakt van Uitmarkt een succes

De 34e Uitmarkt, dit jaar op Museumplein, Leidseplein en Vondelpark werd druk bezocht. De regen heeft de ruim 450.000 bezoekers niet weerhouden om te genieten van de nationale opening van het culturele seizoen. Op het Museumplein waren dit jaar een aantal bijzondere presentaties te zien van theaters en musea. De Amsterdamse theaters, verenigd op het theaterplein De Voorstelling combineerden informatie met vele optredens. De Passage van het Rijksmuseum, speciaal voor de Uitmarktweekeinde opengesteld, was een groot succes.

Ruim 15.000 mensen maakten van de gelegenheid gebruik een kijkje te nemen in de toekomst van het nieuwe museum. Daarnaast waren er op het Museumplein nog eens vijftig musea geopend in het speciale Museumkwartier. Op er rondom het Leidseplein, hèt theaterplein van Nederland, waren de theaters tot de nok toe gevuld met enthousiaste bezoekers. Dankzij de uitgebreide aandacht van de publieke en regionale omroep hebben ruim 3 miljoen kijkers de Uitmarkt live kunnen volgen. Nooit eerder was er in een weekeinde zoveel cultuur op de Nederlandse televisie te zien. Het thema van de Uitmarkt; laat je raken, sloeg aan bij de bezoekers. Geraakt werd er zeker, want het speciale Uitmarkt promotie team deelde dit weekend 40.000 ‘Ja Raak Me – stickers’ uit, waarmee door de bezoeker aangaf van cultuur te houden. De Uitmarkt werd gisteren feestelijk afgesloten met de Musical ‘Sing-a-Lon’.

Foto (c) Cris Toala