Uitmarkt, de start van het culturele seizoen

Door middel van de jaarlijkse Uitmarkt in Amsterdam kan het publiek proeven aan allerlei nieuwe voorstellingen en optredens die geprogrammeerd staan in het komende seizoen. Daarbij zijn vrijwel alle disciplines vertegenwoordigd; Dans, muziek en poëzie/literatuur, maar ook de Musea laten zien wat ze in huis hebben.

Dit keer niet vanaf de vertrouwde plek het Museumplein en omgeving maar nu stonden de podia in en om het scheepvaartmuseum. Op zich een prachtige locatie, echter voor de grote buitenoptredens is de publieke ruimte voor het hoofdpodium mogelijk te klein.

De officiële start vind tevens plaats via een live registratie op televisie. Dat maakt dat het snel en flitsend moest zijn, in rap, te rap tempo worden de artiesten een voor een op het podium geworpen en er net zo snel weer vanaf gesmeten. De show werd aan elkaar gepraat door Jörgen Raymann en Dolf Jansen in alles elkaars tegenpolen: Snel versus hip.
DI-RECT mocht met begeleiding van huisband the New Cool Collectieve het spits afbijten. De Hagenezen speelden hun nieuwe single ‘Love in Kind’, een mainstream nummer dat voor iedereen goed in het gehoor ligt. Al met al een veilige opening voor het muzikale programma van de Uitmarkt.
Bij het grote publiek vooral bekend van tv-programma’s als ‘Wie is de Mol?’ (2013) en ‘Beste Zangers’ (2017) trad zangeres Tania Kross op met haar krachtige opera’s stem. Geflankeerd door twee flamenco-dansers liet zei haar beste uithalen horen. Met de opera ‘Carmen’ gaat Krossdit seizoen het land in en het optreden in Amsterdam was een waardig voorproefje.

De volgende in de rij theatrale kanonnen was de frisse jazzy Pink Oculus. In een kleurige outfit bracht Pink Oculus energie en sprankeling op de Uitmarkt. Niet gek dat ze ook al op de festivals als North sea Jazz en Glastonbury hoge ogen gooide met haar muziek.

Bij de volgende discipline ging het om dans. Het Nederlands Danstheater bracht een rustmomentje in de show met de ongelofelijke bewegingen van de dansers. Een zanger Tamino uit Belgie was een buitenbeentje in de verder geheel Nederlandse programmering. Het was dan ook een beetje raar dat ze op de plek geen Nederlandse singer songwriter hadden geprogrammeerd. Jammer, want er loopt meer dan genoeg talent rond in ons eigen land. Cabaret was ook aanwezig: Onder de bezielende leiding van Dolf Jansen werd de kabinetsformatie als dankbaar onderwerp gebruikt.

Noora Fischer bracht met gitarist Marnix van Dorrestrein een erg verstild en gestript nummer. Een 400 jaar oud slaapliedje ‘Hush no more’, origineel van Percell. De overgang naar Wende Snijders was minder subtiel. De inmiddels gevestigde zangeres stond er ineens en blies de met haar krachtige performance de rust en stilte volledig weg. Met haar eigen voorkomen en aparte stem bracht ze een nummer van de voorstelling ‘Heb ik dat nodig’.

De afsluiter vn de Uitmarkt 2017 was de populaire zanger Boris (Titulaer). Wederom erg safe gekozen en niet erg verbluffend helaas, was Boris een beetje een kaars die uitging. Het was niet de knallende afsluiter die de uitmarkt zou verdienen. Terugkijkend gaf de Uitmarkt echter een mooi overzicht van wat ons te wachten staat in seizoen 2017/2018. Het theater zal niet leegblijven met gegaraneerde succesnummers als de acts die we op de Uitmarkt mochten meebeleven.

Foto’s (c) Hans Kreutzer

, , , , ,

Geef een reactie